Wednesday, 26 September 2012

Kita bukan tuhan..




Sesiapa pun boleh buat salah kan?.

Ke ada yang tak pernah buat salah?.

Meh bonda nak luku kepala dia..hew3!!.

Selagi nama manusia..

Selagi itulah kita buat salah.

Tak kira lah dari sudut mana pun..

Ada yang salah cakap.

Salah perbuatan.

Salah tulis.

Salah mentafsir.

Haish!! macam2 salah lah kan.

Tapi kita manusia nih di beri otak untuk berfikir..

Di beri akal untuk menilai.

Janganlah sesuatu yang salah tuh kita tetap buat
hanya untuk kepuasaan sendiri.

Pastu dengan mudah kata..

" Owwwwhh!! saya tersilap..maafkan saya "

Kalau lah meminta maaf itu semudah makan ABC.

Tutup lah semua penjara dik oooiii!!

Maafkan jer semua pun. 

Tapi kemaafan tuh sebenarnya menuntut
keinsafan dan kesedaran.

Kalau masih tak insaf..tak sedar,
macam mana nak mintak maaf kan?

Kesan kepada si penerima maaf tuh macam mana?

-Emosi-

Ok..ini bukan entry nak menilai orang.

Tapi ini entry nak menyedarkan diri sendiri,
follower dan kaki skodeng.

Ter'emosi sikit bila membaca artikel
berkaitan kes penganiyaan kepada kanak2.

Apalah dosa mereka.

Apalah salah mereka.

Mereka naif..tak berdosa dan tak bermaya.

Apa yang mereka tau cuma kesakitan yang
di tanggung dan derita trauma yang berpanjangan.

Bak kata kakak sekampus bonda.

Beristigfarlah dari mengeji sesama manusia...
kita tak layak pun untuk menghukum.

Berilah mereka yang terlanjur melakukan
kesilapan itu bertaubat.

Walupun perit untuk kita terima

Berhenti menghukum dengan kata2
serta doa yang membinasakan.

Hanya Allah swt yang maha mengetahui
tentang sesuatu yang tidak kita ketahui.


*Al Fatihah buat ibu tercinta.


2 comments :

faraherda. razalan said...

Cool entry ni Ain. Syukur sbb kite sependapat yg sama. Kan bagus klu masyarakat kita sependapat mcm nie...sekurang2nye, kurang kes jugak es2 penganiayaan mcm nie....

Anonymous said...

Like like like like like..